March 29, 2024, 11:12:59 AM

eMEGA first basic program

Started by Lorenzog, December 11, 2012, 02:10:00 AM

Previous topic - Next topic

Lorenzog

My first basic programm on my new eMEGA :

10 If want another keyboard layout than qwerty then learn qwerty

20 If want ethernet communication, then lost Basic langage

30 If want some usefull basic commands then lost others usefull basic command

40 If want alternative firmware then look at MaxiMite site to 3.1 version of MMbasic

50 If want version 3.1 of MMbasic, then follow the link and found version 4.1 but eMEGA not responding

60 If want answers then goto OLINEX FORUM then nodody home

70 END

run
Error line 10: Variable name too long



Then?

I expected a simple answer, but apparently it is not simple.

what is the problem with this legitimate demand ?

Problem with the coder ?

If I do not answer, I am tempted to do it myself and it looks like this:

If I understand, the DMbasic is a modification of MMbasic to take advantage of
the wonderful possibilities of Duinomite cards, and in the case of Duinomite eMEGA
is a modification of an old version, so the card is recent, but its language is obsolete, is that correct ?

It would even be a modification of that of Duinomite MEGA, which would explain why there is no ethernet
port management in basic.
This would explain why any attempt of evolution is doomed to failure because the source code is not that of MMbasic.
The source code is the MEGA code, but it's materially a different card.

It would be nice to answer me, because I think the right place for it, OLIMEX card, OLIMEX FORUM... and nobody
answer me...

I just want to know where is the firmware including a basic version allows you to change
the keyboard layout, full page editor, etc..

without losing :

GPIO support: Full Support for 24 GPIOs
Support for Li-Po battery monitoring
Real high speed SPI is UEXT
Support for COM1-COM4 in DM-BASIC
Mass storage disk drive capabilities
GAMEDUINO Color Graphics support
HELP command
SETUP command
SDENABLE, SDDISABLE
SLEEP and low power modes are supported
SHIFTIN, SHIFTOUT commands
DM.VMEM, DM.HWID constant

It's your words...

And about the management ethernet by basic language, not even in a dream, too heavy, even a novice like me
know that,it was a mistake implementer it on this card, the person who had this idea should be fired.
Because if you put options not can not be used then this product is not made to for the basic language.

So answer me this time, so that I can communicate well elsewhere.

Thanks

Lorenzo


En Français :

J'achète une carte eMEGA, conquis par la publicité qui en est faite, et surtout par le fait qu'elle est programmable
en basic, et c'est cool pour moi, complétement allergique au C.
Je prend celle ci parce que c'est la dernière sortie , elle est plus puissante et j'ai même lu quelque par quelle avait une sortie
VGA couleur, compatible Arduino (avec quelques limitations, j'ai vu ça après, bien sur...), ça va être l'éclate.
Bon, pas de doc, mais pas de problèmes pour trouver le manuel pdf, ça sent déja la bricole, la carte est sensée être bien différente
des autres, mais il y a trois lignes en plus et basta, t'apprend pas grand chose sur elle.
Et puis il y a des trucs qui déconnent, par exemple, tu lis que la LED jaune s'allume si la carte détecte un moniteur VGA, bon, c'est le cas, j'affiche en VGA mais la LED jaune reste éteinte, pourtant elle fonctionne, vu que je l'ai bien souvent faite clignoter (Flashage de rom).
Pas grave, mais ça commence de travers quand-même, et ça va continuer...
Je la branche, et j'ai déjà un problème avec la carte micro SD qui est bien vue par la carte, mais bien qu'elle apparait sur
le poste de travail sous XP, l'OS ne veux pas l'ouvrir, me demandant d'insérer un disque dans le périphérique amovible.
Je commence une longue suite de téléchargement et d'installation de drivers, je les ai tous essayés, rien a faire, bon
pas grave, si j'ai des trucs à mettre sur la carte je passerais par un lecteur de carte.
Je commence à programmer le truc, pas de gestion de la couleur, comme je l'avais lu quelque part, pas grave, mais je me fait
chier avec les accents et certaines lettres, surtout le "M", Tu m'étonnes je suis en qwerty, alors je trouve sur le net
la commande pour passer en azerty mais manque de bol j'ai pas la bonne version de ce putain de basic, bon, facile me dis-je, on va
changer la version, et c'est repartit pour les téléchargements, et la, c'est le gros délire tu trouves plusieurs versions sans savoir
laquelle fonctionne dans ton cas, en gros c'est la jungle pour trouver un truc sensé marcher mais qui ne fonctionne pas, et
quand bien même il fonctionnerait, tu apprends que tu vas gagner 3 bricoles dont le clavier en fr, l'éditeur pleine page et la
suppression des n° de lignes, mais tu vas perdre plein de trucs dont le setup de la carte, ce qui n'est pas rien.
Le site OLIMEX t'envoie chercher la version 3.1 d'une autre carte, la MaxiMite, tu suis le lien et tu te retrouve devant la version 4.1
bon, tu télécharges, tu flashes... Et pan !!! Ta carte repart aux fraises.
Remarque, si tu lis bien ce qu'OLIMEX raconte, t'hallucine, ils t'envoient chercher une autre version du basic pour corriger tes galères
mais te conseillent en même temps de ne pas le faire ...
Bon, j'ai fini par la trouver, la 3.1, mais même problème, la carte ne fonctionne plus, et j'ai la LED verte qui reste allumée... donc tintin pour le clavier azerty, je vais acheter comme je l'ai dit un qwerty vu que le gar qui ma vendu la bestiole est au abonnés absent, ben oui, je lui ai proposé de me l'échanger contre une MEGA.
Remarque, je comprend un peu, j'ai fais la mise à jour, et après je n'ai plus eu de vidéo, normal, ma carte était devenue une MaxiMite, donc plus de fonctions étendues genre sortie VGA, alors autant acheter une MaxiMite...
Faudra que j'essaie avec la sortie composite, mais j'ai pas réussi a avoir une image fiable en composite, même avec le firmware d'origine.
Le seul firmware autre que celui livré avec la carte et qui tourne, c'est la précédente version, d'un mois, je me demande bien ce qui change parce que c'est le même n°
de version qui t'es retourné quand tu lances la commande d'affichage de la version, de toute façon à part la date de la version
qui s'affiche au démarrage, ce sont exactement les mêmes problèmes qui t'attendent.
Et je te raconte pas le flip, à chaque fois que tu mets à jour, tu flashes la rom du bouzin, et quand tu redémarres c'est souvent la surprise
ton pc grince en te disant qu'il ne trouve pas les drivers de ta carte qui a changée de nom, ta carte n'affiche plus rien sur ton écran VGA
une LED verte s'allume, et reste allumée (la LED verte c'est la SD), une autre fois c'est la LED de la carte Ethernet qui s'allume
alors qu'il n'y a rien de branché dessus, une autre fois, tu te retrouve avec une ligne bleue qui traverse ton écran...
Alors je viens ici pour comprendre ce qui déconne, c'est quand même le site du constructeur, et je pose quelques questions
simples, qui restent sans réponses.
En gros, j'ai la sale impression de m'être fait enfler, tout simplement.
J'ai acheté une carte qui matériellement à apparemment d'immenses possibilités, mais motorisée par un soft dépassé, basé sur
un bricolage d'une version précédente elle même basée sur un bricolage.

Donc, si un possesseur de cette carte veux bien éclairer ma lanterne, même si c'est pour me dire, et me prouver que je suis
une bille, je suis preneur.
Parce que la, ça fait 2 jours que je flashe, installe, fouille le net, pose des questions sans réponses, et je l'avoue, ça me gave, car je n'ai pas réussi à régler un seul des problèmes rencontrés, et je n'en ai que deux: Le problème de la micro SD et celui du clavier, cela ne me semblait pas la mer a boire...
Même pas je te parlerais d'Ethernet, gérer ça en basic... n'importe quoi, faudrait être maso d'ailleurs, il te le disent bien les mecs d'OLIMEX, si tu veux t'amuser avec ça, faut flasher la carte, jouer en C, et reflasher la carte après si tu veux refaire du basic.

J'ai bien lu quelque part, qu'en recompilant le code que tu trouveras encore ailleurs, tu peux arriver a faire tourner l'engin a peu près correctement (!) super !!! donc, les mecs qui achètent ce produit parce qu'ils ne maitrisent pas le C doivent faire des manipulations en langage machine et en C pour arriver à faire boitiller cette carte et cela reste aléatoire... Nous vivons dans un drôle de monde, je vous le dis...

Lorenzo

Lorenzog

But, I like this board, I would ask more questions, I realized that there are no answers at the moment, I'm staying with my problems not so serious.

I'm going to buy a qwerty keyboard and waiting for a future upgrade of the firmware that I will finally be at ease.

I'm a hobbyist, but a little developer, unable to manipulate the source code of this card.  :'(

Here this is the territory for hobbyists and developers ... i saw  ;D

Sorry, there's nothing worse than wanting to know and expect no answers, for me.

Lorenzo

olimex

Hi Lorenco,

I'm sorry for the late reply, but I do not monitor the forum 24 hours, and I do not read all topics, in future if you want promptly to address some issue e-mail at support@olimex.com as we monitor our e-mails more often.

With Duinomite the situation is as follows:

We created Duinomite with the goal to improve the Maximite design hardware and to make it at lower cost, when we designed Duinomite the Maximite sold as kit cost was $90 and it had no real UART no real SPI, no low power, no CAN etc. 

We made our hardware but Maximite author said that it's too compilated to him to support new hardware with so many features and refused to make Maximite BASIC compatible to Duinomite hardware.

Then we found Ken Segler - a genial programmer who for couple of months adopted Maximite BASIC to Duinomite hardware and implemented real UART, SPI, low power modes, USB host support (Duinomite support Mass Storage) etc. and many more fearures. We start discussing on TBS forum what new features to add to Duinomite like Full Screen Editor which Ken Segler was just implemented, label-less Basic etc.

At this poing Maximite author decided that Duinomite is threat for his Glory, closed the source of Maximite and start very negative company toward Duinomite. Then worked hard to implement quietly all the ideas we shared on TBS forum.

Meantime Ken Segler lost his job and as Duinomite is Open Source project and he was not paid for what he did he had to find way to feed his family and his focus was not Duinomite anymore.

Unfortunately most of the people who are interested in BASIC are not able to contribute in the firmware but instead of this "wait" somebody to implement the features they need.
BASIC is more or less dead language, people now use Python, JS, Lua and people who really can contribute do not find any use of BASIC in their projects, BASIC is just living in the sentimental memories of middle aged ex software developers like myself :)

Meantime we released eMega and try to port Duinomite BASIC with our own forces to eMega, but unfortunately no one here have the capabilities of Ken Segler, so it was not complete as TCP-IP stack is big job for PIC32 weak processor resources. Even now Duinomite basic interpreter left only 30K free RAM for BASIC code and variables, if you have to implement TCP-IP stack there will be no memory for BASIC code and variables.

I'm sorry to dissapoint you but PIC32 have no resources to run Ethernet and BASIC at same time.

My advice is if you want to use Ethernet to use C, we have demo code which runs Microchip TCp-IP stack on C and have plenty of resources left to use.

Hope this explains the situation. Duinomite is open source design both in software and hardware and the project is on GitHub with all sources.

Last contribution to Duinomite was CAN BASIC support made by Frank Voorburg, needless to say all improvements which we made in Duinomite were copied quietly in the closed source Maximite :) in the last hardware revision they even implemented the Arduino headers we put on Duinomite-Mega and contacted Frank to include what he wrote as CAN support for Duinomite in the closed source Maximite, Frank refused as he is GPL evangelist, but what I hear is that they still will include derivate of his work in the new Maximite revision.

So this is the situation, maximite basic support Duinomite, Duinomite-mini, Duinomite-mega but not Duinomite-eMega.

Tsvetan

Lorenzog

Hi Tsvetan,

Thank you for your response, even if it does not bring me good news.

Ethernet, this is not the reason I bought this card ...
My problem is much simpler than that.

The inability to change the keyboard language for example, or the fact of not being able work on the SD card via windows xp, these are small things ...

The fact of not being able to evolve the basic is something negative.

And now, knowing that the last generation card that I just bought does not will evolve is not good news.
I would have liked to know this before, I would have bought the MEGA...

Well, that's all.

Lorenzo

olimex

different keyboard layouts could be implemented in the firmware this is just table with the codes, but this require you to be able to re-compile the firmware from GitHub with your own keyboard layout

Lorenzog

Hi,

Too complicated for me, I bought this card because it seemed easy to program, not to recompile the code wrong documented, disseminated through the directories with strange names.

I give up

Lorenzo